Tematy prac literackich  
 ::Strona główna
 ::Tematy prac literackich
 ::Kryteria oceniania
 ::Scenariusz lekcji
 ::Linki
 ::Egzaminy humanistyczne
 ::Księga gości
 ::Klasa 3c gim.
 ::Prace uczniów
 ::Debiuty poetyckie
 ::Sprawdziany
 ::Zespół humanistyczny

Design by P@vlo$

/ sprawdź się przed egzaminem /

 

  1. Napisz charakterystykę wybranej postaci literackiej, dowodząc, że warto ją ukazać w teatrze  lub w  filmie.    ( 2003 r.)

 

  1. L. Teliga udowodnił, że „ (...) jeśli się naprawdę czegoś pragnie, jeśli się do czegoś dąży, laur zwycięzcy musi do nas należeć”. Uzasadnij słuszność tego stwierdzenia, odwołując się do innej, wybitnej postaci współczesnej, historycznej lub literackiej.

 

  1. Warto poznawać dorobek naszych przodków. Napisz rozprawkę, w której ustosunkujesz się do tej opinii. Odwołaj się do trzech przykładów osiągnięć cywilizacyjnych.   ( 2002 r.)

 

  1. Napisz rozprawkę, w której ocenisz słuszność słów poety

                               Każda epoka ma swe własne cele

                              I zapomina o wczorajszych snach(...)

     W swych rozważaniach odwołaj się do dwóch trzech przykładów. 

 

  1. Co sądzisz o wyznaniu francuskiego historyka literatury i kultury Paula Hazarda  Kocham książki, które uczą wiedzy najtrudniejszej: znajomości ludzkiego serca? A jakie są Twoje ulubione książki? Zaprezentuj własne preferencje i upodobania czytelnicze.

 

  1. Wielkich dzieł nie niszczy czas. Czy zgadzasz się z tą opinią? Uzasadnij swoją odpowiedź, odwołując się do wybranych tekstów kultury.

 

 

  1. Dokąd idziesz, człowieku XXI stulecia? Spróbuj odpowiedzieć na to pytanie,   odwołując się do przykładów z literatury, sztuki, historii oraz nauki.

 

  1. Wędruje się, by poznać samego siebie. Czy zgadzasz się z tym stwierdzeniem? Swoje przemyślenia zapisz w formie listu do z podróży.

 

  1. Każdy człowiek na kuli ziemskiej ma skarb, który gdzieś na niego czeka. Tam, gdzie jest twój skarb, jest i serce twoje. I musisz ten skarb odnaleźć, aby mogło nabrać prawdziwego sensu wszystko, co do tej pory odnalazłeś na swojej drodze”. Rozwiń w formie rozprawki myśl Paolo Coelho, wyjaśniając, co może być skarbem dla współczesnego człowieka.

 

  1. Gdybym miał zamieszkać na innej planecie, najbardziej brakowałoby mi...  Twoja opinia o technicznych wynalazkach, bez których nie wyobrażasz sobie życia.

 

  1. Czy strój może być wyrazem poglądów politycznych i uczuć narodowych? Wyraź swoją opinię, posługując się kilkoma przykładami z historii, literatury lub sztuki.

 

  1. To ja, dziecię Europy. Autoprezentacja.

 

  1. „Wy, którzy pospolitą rzeczą władacie...” Cytatem z pieśni Jana Kochanowskiego rozpocznij swoje przemówienie skierowane do rządzących krajem.

  

  1. „Musisz wziąć się do pracy – wszyscy musimy – by uczynić ten świat godnym jego dzieci.” Rozwiń myśl Pabla Casala, proponując konkretne rozwiązania mające na celu uczynienie świata godnym dzieci.

 

  1. Najbardziej godne szacunku są dzieła, które pozostawiają po sobie ruiny” – czy zgadzasz się z myślą Augusta Perreta? Swoje zdanie poprzyj przykładami.

 

  1. To ja! Autocharakterystyka na serio lub żartobliwie.

 

  1. Przeprowadź wywiad z bohaterem literackim lub filmowym.

 

  1. 10 przykazań a współczesny świat – jakie uniwersalne prawdy dostrzegasz w dekalogu?

 

  1. Wisława Szymborska w wierszu poświęconym własnej twórczości napisała:

Obmyślam świat, wydanie drugie, poprawione.”

Jak, Twoim zdaniem, powinno wyglądać drugie, poprawione wydanie świata? Swoje przemyślenia przedstaw w formie dowolnej.

 

  1. Adol Dygasiński napisał, że „(...) ani siebie, ani świata nie zdołamy zbadać”. Czy     zgadzasz się z tymi słowami?

 

  1. Jakie dziedziny życia społecznego lub politycznego trzeba – Twoim zdaniem – naprawić, żebyś uznał miejsce, w którym żyjesz, za krainę szczęśliwości.

 

  1.  „....Jak dobrze się trzyma w naszym stuleciu nienawiść.” Czy zgodzisz się z tą ponurą refleksją Wisławy Szymborskiej dotycząca naszej współczesności? A może podejmiesz polemikę? Masz do wyboru rozprawkę lub artykół prasowy do szkolnego czasopisma .

 

  1. W liście do przyjaciela napisz o zaletach i wadach życia w mieście.

 

  1. Niepokój wieczny, bogactwo, radość? Na podstawie znanych ci tekstów kultury oraz  przykładów z historii napisz, jakie skutki może przynieść miłość.

 

  1. Czy lektura szkolna musi być koszmarem dla ucznia?

 

  1. W jaki sposób program telewizyjny kształtuje moją osobowość?

 

  1. Który z literackich bohaterów budzi mój podziw?

 

  1. Rozprawka „Dlaczego?”

 

  1. Co najbardziej niepokoi cię we współczesnym świecie?

 

  1. „Raz Cię lustro zasmuci, raz Cię zauroczy... Niełatwo z samym sobą zostać w cztery oczy” – twierdzi w swojej fraszce Jan Sztaudynger. A co o Tobie mówi lustro?

 

  1. Dla mnie świat bez..... byłby uboższy.

 

  1. Moje spotkanie z poezją.

  

  1. „ Szukam nauczyciela i mistrza

niech przywróci mi wzrok, słuch i mowę...

niech oddzieli światło od ciemności.”  ( T.Różewicz)

Czy sztuka i literatura może być najwspanialszym wyrazem człowieka i życia.

 

  1.  Jestem przeciw...

 

  1. W liście do kolegi podziel się swymi refleksjami na temat życia, tego, co w nim trwałe, ważne.

 

  1. Mój najszczęśliwszy dzień – kartka z pamiętnika.

 

  1. Dokończ słowa Anny Kamieńskiej: Dom to wcale nie są ściany i sufity i podłogi, ale...

 

  1. Szkoła moich marzeń.

 

  1. Uzasadnij myśl, że człowiek, który czyta, „żyje wielokrotnie”.

 

  1. I oto zrozumiałem całą mądrość tej książki. Wiedziałem już , że...

 

  1. Pierwsza lekcja w nowej szkole przebiegać będzie pod hasłem: „Poznajmy się.” Wówczas chciałbym o sobie powiedzieć, że...

 

  1. Radości i smutki życia szkolnego – rozprawka

 

  1. Gdyby to ode mnie zależało, skreśliłbym z listy lektur szkolnych... i umieściłbym tam... Uzasadnij swój wybór.

 

  1. „Odnajdujemy w poezji coś z prawdy własnego serca”. Rozwiń w formie rozprawki myśl Anny Kamieńskiej.

 

  1. Mówimy niekiedy, że piękno tkwi nie tylko w kwiatach, ale też w ludziach. W ich mądrości, w odwadze, w poświęceniu. Zastanów się, w czym Ty dostrzegasz piękno. Napisz o tym wypracowanie, odwołując się do ulubionych książek.

 

  1. Napisz list do kolegi z dowolnego kraju w Europie. Zaprezentuj jedną lekturę, tak, aby mógł on lepiej poznać Polskę, naszą przeszłość lub życie codzienne. Powinien to być utwór literacki, z którego jesteś dumny jako Polak.

 

  1. Jakich czarów potrzeba

-         by wszyscy twoi rówieśnicy mieli szczęśliwe dzieciństwo?

-         by wrogość ustąpiła miejsca życzliwości i tolerancji?

-         by zachować harmonię między prawami przyrody a światem człowieka?

Wymów zaklęcie: napisz, odwołując się do dowolnej lektury i własnych spostrzeżeń,     czego oczekujesz od świata. W swoim wypracowaniu omów tylko jeden spośród trzech podanych wyżej problemów.

 
  48.    Ostatnie dni w gimnazjum... Forma do wyboru: list, kartka z pamiętnika, wypowiedź  z uwzględnieniem
           przeżyć wewnętrznych

 

 

 

       

 

 

 

 

 

© CopyRight © Nie kopować ©
 ® All Right Reserved  ® Wszystkie prawa zastrzeżone ®